Visste du att du kan ringa eller maila in din order?
033-12 00 25 eller info@annakarolina.se

Santa Elena, dag 4-6

18-20 oktober 2024

Hahaha, oj vilken resa vi fick hit till Monteverde, Santa Elena. Vi blev tipsade av en guide att korsa sjön (Lago Arenal) med båt istället för att åka runt eftersom det skulle ta runt 5 timmar. Avstånden är inte så långa men vägarna är väldigt kringelikrokiga och på vissa ställen sämre. Så vi tog bil till båten, en ca 40 minuters tur på vattnet rakt över sjön. Där en bil väntade och hjälp vilken väg vi åkte, en slingrig grusväg med stora gropar så chauffören körde kanske i 5-20 km/h. Vi skumpade fram i snigelfart genom landsbygden, från dalen upp till toppen. Fantastiskt vackert och vi fick se hur bönderna levde. Mjuka gröna böljande kullar, betande kossor och små hus här och där. Vi korsade en större bäck där bron gått sönder så vi körde rakt igenom. Hahaha, verkligen en upplevelse! Nittio minuter senare var vi väl framme på hotellet som visade sig ha en gigantisk stor vacker trädgård med den omslutande djungeln. Här ser ni utsikten från vårt rum.

När vi satt på restaurangens terrass och åt lunch kom en skock Näsbjörnar springandes över trädgården. Och igår när jag promenerade runt på området svingade sig två apor i träden ovanför. Älskar hur fritt alla djur lever här och hur människorna värdesätter djurlivet och naturen. Maten är gudomligt god och det blir mestadels vegetariskt för min del. Grönsaker, avokado och frukter smakar himmelskt.

Santa Elena är en färgglad liten mysig by med väggmålningar på var och vartannat hus. Caféer, bageri, butiker och restauranger på en mindre huvudgata.

Igår promenerade vi på hängbroarna i Selvatura Park, högt uppe i luften mellan träden. Magiskt vackert! Jag som annars är höjdrädd kände inte av det alls utan kunde njuta till fullo av fågelkvitter, sjungande syrsor och andra djurläten. Tacksamheten över att få uppleva allt detta är enorm. Får nästan nypa mig i armen för att verkligen kunna ta in verkligheten. Känns som en dröm! Vi hade tur med vädret, klarblå himmel och sol under hela promenaden som sedan växlade till regn när vi väl var tillbaks på hotellet.

Vi bokade även in en nattvandring som inte var på natten utan kvällen, det blir mörkt runt kl 18 och det var då vi startade. En egen guide och med varsin ficklampa gick vi rakt in i djungeln i mörkret. Kan säga att det inte riktigt var min melodi, lite läskigt faktiskt. Åskan mullrade runt oss och sedan kom regnet igen:) Men häftigt för vi fick se en mängd olika insekter, en sovande tukan och tillslut till min stora lycka, äntligen en sengångare. Sovandes högt upp i ett träd så vi kunde dessvärre inte se ansiktet men jag är sååå glad för att vi fick se den och det var värt två timmar i mörkret:)

Idag tar vi oss ner från bergen ner till stilla havs sidan och stranden där vi kommer hålla till resterande del av resan med några olika boenden längs kusten. Och det känns skönt att vara kvar lite längre på varje plats. Att få måla igen, gå långa morgonpromenader och njuta av havet. Jag skriver igen om några dagar och jag hoppas att ni gillar att följa resan med oss. Vi ses!

Solsken
Karolina

Are you shopping from Sweden, Finland, Norway or Denmark?